Black Friday geldi geçti, peki bize ne?


Black Friday geldi geçti, peki bize ne?

Her yıl bu dönemlerde haberlerde mutlaka izleriz, Amerika'da alışveriş merkezlerinde teknoloji marketlerin önünde kuyruğa girmiş, portatif sandalyelerde mağazalar açılana kadar nöbet tutan, mağaza içinde alt alta üst üste savaşır gibi alışveriş yapan çılgın görüntüleri.

Peki acaba her yıl yavaş yavaş bize doğru mu geliyor Black Friday kasırgası?

Dün İstinye Park'ta gezinirken birkaç mağazada gördüm, biraz yadırgadım açıkçası. Bana çok yapmacık geldi. Çünkü orada insanların hem Thanksgiving (Şükran Günü) için haftalar önce başlayan heyecanlarını; thanksgiving akşamı aileyle birlikte saatlerce uzun uzun yenen keyifli yemekleri iple çekmelerinin, ardından black friday'i beklemelerinin keyfini biliyorum. Bizde ise sadece yapay bir "şey" olarak havada kalmış durumda şu an. Ama önümüzdeki yıllarda arkadaş sohbetlerinde "ayy Black Friday" yaklaşıyor diye heyecanlı heyecanlı konuşmaya başlarsak da şaşırmam doğrusu.

Biraz kendi hikayemi anlatayım. 2009'un Thanksgiving'inde Florida'da bir alışveriş merkezinde görevliydim. Gecenin  saat 2'sinde mall'a gittim, saat 3'te mağazalar açıldı ve yanlış hatırlamıyorsam saat 4'te alışveriş bütün hızıyla başlamıştı! Alışveriş merkezi'nin cam tavanından günün ağarmasına şahit olmak çok ilginç bir deneyimdi. Sabaha karşı Westfield'in koridorlarındaki o insan selini gerçekten unutamıyorum. (Şimdi web sitesinden baktım, Thanksgiving operating hours 12:01- 21:00 olarak belirtilmiş, 4-5 yıl önce öyle değildi)

Black Friday ile ilgili örnek case'ler incelemek isterseniz, şu linki öneririm.

Bahsettiğim cam tavandan günün ağarmasını izledim :)
Black Friday yetmedi, Cyber Monday de geldi. Arası haftasonu, e haftasonu zaten alışveriş...
Bilenler bilir, bilmeyenlere de ben haber vermiş olayım. Black Friday ertesi, bir de siber pazartesimiz var. Cyber Monday'in özelliği de, tüm bu indirim çılgınlığının online alışverişe sirayet etmiş hali olması. Black Friday'de sabahın beşinde alışverişe başladınız, e cuma cumartesiyi de alışveriş ve indirim çılgınlığıyla geçirdiniz, ama hala doymadınız ise Pazartesi işe gidiyorum alışverişim yarım kaldı diye üzülmeyin, sizi siber'e alalım.

Cyber Monday tabii ki Black Friday kadar satış hacmi yakalayan bir "özel gün" değil, ama Black Friday ile savaşmıyor da değil. 


Bu konuda pek çok yorum sözkonusu. Bir yandan 2006 yılından beri her Cyber Monday'de alışverişin gitgide arttığı kanıtlanmışken, diğer yandan da Cyber Monday indirimlerinin aslında pek de aman aman olmaması, Cyber Monday'i kafamızda konumlandıramamıza neden oluyor. Yine de araştırmalar gösteriyor ki, insanların %45'i mağaza dolaşmayı sevdiklerini belirtmişler. Hatta, sadece 25-34 yaş arası değil, 18-24 yaş arası genç kitle de Black Friday'de mağazalardan alışveriş yapmayı tercih edeceklerini belirtmişler.



Amerika'nın Black Friday'i varsa, Orta Doğu'nun da 24 saat açık Mall'leri var... 
Bizde hiçbiri yok (Thank God)
Amerika'nın Black Friday'i varsa, çöldeki küçük Amerika'da da bayram özel gösterimi var :) Geçen sene bayramda Dubai'deydim. Bayram süresince AVM'lerin yaklaşık 24 saat açık olacağını öğrendiğimde şaşırmıştım. Gece gece mall'de gezmek hiç cazip gelmiyordu; ama arkadaşlarım bir barda Türkiye maçı izlerlerken canım sıkıldı ve atlayıp AVM'ye gittim (Dubai'de vakit geçirmek için zaten mall'e gitmek sıradışı değil; sıradışı olan benim ziyaret saatimdi). Ben kapıdan girerken saat gece 12'ye geliyordu. Bu yeteri kadar ilginç değilmiş gibi, arkadaşlarım barda biraz takıldıktan sonra beni almaya geldiklerinde saat gecenin 2'siydi, ve bir yerde cheesecake&kahve keyfi yaptıktan sonra nihayet AVM'den çıktığımızda saat sabahın 4'üne geliyordu!

Alışveriş konusu yazmakla tüketilecek değil. Ben tüketemem en azından :) Dolayısıyla burada bitirmek en iyisi.

Hem Batı'dan hem Doğu'dan gelen bu furya umuyorum ki bir noktada bizi de kıskaca almaz. 

Alışverişle kalın, ama kendinizi çok kaptırmayın :)

Irmak

Bu blogdaki popüler yayınlar

Neden ile başla - Simon Sinek

Batna, Zopa ve Sonuç Alıcı Müzakere